OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Fyzika

Vitajte vo fyzike

Meranie teploty

Rovnaká voda môže byť pre niekoho teplá a pre iného studená. Ale dokonca aj jednému človeku môže tá istá voda pripadať súčasne teplá i studená. Vyskúšajte si to. Do jednej misky dajte studenú vodu, do druhej vlažnú, do tretej teplú. Nechajte chvíľu ruky v krajných miskách. Potom obe spolu ponorte do prostrednej misky. Čo cítite?

 

 

Ľudia sa teda nemôžu spoľahnúť len na svoje pocity. Preto sa naučili teplotu merať a udávať ju číslom a jednotkou. Jednotkou teploty je stupeň Celzia. Značka tejto jednotky je °C.

 

 

Ako pracuje teplomer

 

 

Väčšina teplomerov má nádobku s nejakou kvapalinou, najčastejšie so zafarbeným liehom alebo ortuťou. Z nádobky vedie tenká sklenená trubička. Keď sa kvapalina zohreje, roztiahne sa a vystúpi v trubičke vyššie. Tak pracuje laboratórny teplomer kvapalinový aj vonkajší teplomer kvapalinový.

 

Zdroj:http://www.viib.kubonm.eu/cl6             Zdroj:http://www.hamashop.sk/xkonto/eshop/9-1-Audio-video-foto/230-4-Teplomery/5/5012-Laboratorny-teplomer-Color Zdroj:http://www.kinekus.sk/teplomer-izb-vonkajsi-21cm-drevo/produkty/detail/14121004RP

 

 

Niektoré teplomery však v sebe nemajú kvapalinu, ukazujú teplotu inak. Môžu mať v sebe kovový prúžok, ktorý sa pri zvýšení teploty pootočí a pohne ručičkou. Takto pracuje bimetalický teplomer.

 

Zdroj:http://www.armat.cz/nerezove-teplomery.html

 

 

 

 

Iný teplomer vyzerá ako prúžok filmu. Obsahuje látku, ktorá pri zmene teploty zmení farbu. Preto pri rôznych teplotách vidíme na prúžku rôzne čísla, ktoré udávajú teplotu prúžku. Vľavo je lekársky teplomer LCD.

 

 

Dnes sa často používajú digitálne teplomery. Takéto teplomery nemajú stupnicu. Na displeji sa priamo ukáže číslo, ktoré udáva teplotu v °C. Na obrázku je lekársky digitálny teplomer.

 

 

Zdroj:http://www.celzius.sk/lekarsky-teplomer-152012              Zdroj:http://www.zdravotnicke-prodejny.cz/vyrobky/digitalni-teplomer-lekarsky-w1340.php

 

 

 

Ako vytvoriť Celziovu stupnicu

 

Ak máme tenkú sklenú trubičku s kvapalinou, ešte nemáme teplomer. Potrebujeme si vytvoriť stupnicu. Švédsky fyzik Anders Celsius, ktorý žil asi pred 250 rokmi, navrhol, aby sa stupnica urobila podľa teploty, pri ktorej sa topí ľad, a teploty, pri ktorej vrie voda.

 

 

Postup:

- Dáme teplomer do misky, kde sa topí ľad a označíme 0°C miesto, kam vystúpi ortuť.

 

- Potom dáme teplomer do misky s vodou, ktorá vrie a označíme 100°C miesto, kam vystúpi ortuť.

- Rozdelíme vzdialenosť medzi obidvoma čiarkami na 100 rovnakých dielikov. Každý dielik bude stupeň.

 

Zdroj:http://www.ebgymhollabrunn.ac.at/ipin/ph-temp.htm

 

 

 

 

Teploty nad a pod nulou

 

Keď stupnicu rozšírime na obe strany, môžeme merať aj teploty vyššie ako 100°C, alebo nižšie ako 0°C. Teplotu pod nulou označujeme znamienkom mínus. Zelený teplomer ukazuje – 4°C. Žltý teplomer ukazuje 2°C, teda vyššiu teplotu, ako zelený teplomer, lebo 2°C je vyššie na stupnici, ako – 4°C.

 

 

Ak porovnávate teploty, alebo zisťujete o koľko teplota stúpla, alebo klesla, zakreslite si teploty do jednej stupnice a spočítajte dieliky, potom sa nepomýlite. Teplota na žltom teplomery je vyššia o 6 dielikov teda o 6 °C.

 

 

 

 

O stupnici teplomera si pred meraním zistíme:

 

- rozsah jedného dielika

- rozsah stupnice, teda najmenšiu a najväčšiu teplotu na stupnici

- chybu merania, čo je polovica hodnoty jedného dielika

 

 

 

Ako určíme hodnotu jedného dielika

 

Vezmeme dve susedné hodnoty na stupnici, napr. pre zelený teplomer 5 a10, odčítame väčšiu od menšej a vydelíme to počtom dielikov medzi nimi. Ak počítame s mínusovými teplotami, neuvažujeme znamienko mínus a pre -5 a -10 odčítame 5 a 10. Pozor, týmto spôsobom nepočítame s hodnotami s opačným znamienkom, napr. -5 a 5. Nedospeli by sme k správnemu výsledku!

 

Pre zelený teplomer: jeden dielik je 1°C (10 – 5 = 5; 5 : 5 = 1)

rozsah stupnice je od -14°C do 11°C

chyba merania je 0,5°C

Pre biely teplomer: jeden dielik je 2°C (10 – 0 = 10; 10 : 5 = 2)

rozsah stupnice je od -18°C do 40°C

chyba merania je 1°C

 

 

Zdroj:http://ottp.fme.vutbr.cz/skripta/vlab/mereni/KA04-12.htm

 

 

 

 

Ako správne meriame teplotu

 

- Teplomerom môžeme merať len teplotu, ktorá nepresahuje rozsah jeho stupnice. Teplomer by sa mohol poškodiť, alebo by sme nič nenamerali.

- Keď meriame teplotu nejakej látky, musí sa koniec teplomera čo najviac dotýkať tej látky.

- Kým odčítame teplotu, musíme počkať, nech sa teplota na teplomery ustáli.

- Na stupnicu teplomera sa dívame kolmo.

- Vonkajšiu teplotu meriame vždy v tieni. Keby sme dali teplomer na slnko, zohrial by sa od slnečného žiarenia na teplotu vyššiu, než má vzduch okolo. Teplomer by ukazoval nie teplotu vzduchu, ale teplotu slnečného žiarenia.

 




Zopakujte si:
1. Aké druhy teplomerov poznáme, a ako fungujú?
2. Ako bola vytvorená Celziova stupnica?
3. Ktorá teplota je vyššia a o koľko: 3°C alebo -4°C?
4. Čo si musíme zistiť o stupnici teplomera pred meraním?
5. Aké sú zásady správneho merania teploty?Aké druhy teplomerov poznáme, a ako fungujú?
6. Ako bola vytvorená Celziova stupnica?

Ktorá teplota je vyššia a o koľko: 3°C alebo -4°C?

Čo si musíme zistiť o stupnici teplomera pred meraním?

Aké sú zásady správneho merania teploty?

Meranie času

 

V dávnej minulosti ľudia určovali čas podľa striedania dňa a noci, stačilo im pozorovať pohyb Slnka po oblohe. Z pozorovania Mesiaca určovali čas na mesiace a zo striedania ročných období zasa na roky. Na určovanie času používali pravidelne sa opakujúce deje.

 

Zdroj: http://adam.cas.sk/clanky/7642/vedci-objavili-100-planet-podobnych-nasej-zemi.html

 

Zdroj: http://www.stockphotos.sk/image.php?img_id=14387722&img_type=1

 

 

Na meranie času využívali ľudia najrôznejšie spôsoby už dávno pred naším letopočtom. Zachovali sa záznamy o sviečkových, či vodných hodinách a dodnes možno vidieť presýpacie alebo slnečné hodiny.

 

Zdroj: http://jaray.blog.sme.sk/clanok.asp?cl=255168&bk=31113

 

Zdroj:http://jaray.blog.sme.sk/clanok.asp?cl=255168&bk=31113

 

Zdroj. http://www.stockphotos.sk/image.php?img_id=15902276&img_type=1

 

Zdroj: http://fotky.sme.sk/fotka/196257/slnecne-hodiny-na-kezmarskom-hrade

 

 

 

Pri konštrukcii hodín využili ľudia rôzne pravidelne sa opakujúce deje, ako zhorenie časti sviečky, vytečenie istého množstva vody, presýpanie istého množstva piesku, pohyb Slnka po oblohe a pod.

 

 

 

 

Jednotky času

 

 

Základnou jednotkou času je s (sekunda).

 

 

Čas je fyzikálna veličina, jej značka je t.

 

 

Jednotky času sú:

 

s (sekunda)

min (minúta)              1 min = 60 s

 

h (hodina)                  1 h = 60 min = 60.60 s

d (deň)                       1 d = 24 h = 24.60 min = 24.60.60 s

r (rok)                         1 r = 365 d = 365.24 h

 

 

Pri premene jednotiek času často násobíme, alebo delíme 60-kou tak, ako to vidíte v tabuľke nad. Aj ciferník hodín, má 60 dielikov, ktorými odrátavame sekundy a minúty, a 12 dielikov, ktorými odrátavame hodiny.

 

 

Pozor, pri premene jednotiek času neposúvame desatinnú čiarku, teda nenásobíme alebo nedelíme desiatkou, ako pri jednotkách dĺžky.

 

Zdroj: http://www.play.sk/hama-92641-cwa200-white

 

 

 

Naučte sa na príkladoch premieňať jednotky času:

 

 

3 min 15 s (s) = (3.60 + 15) s = 195 s

145 s (min,s) = 145:60 min = 2 min zvyšok 25 s

 

4h 45 min (min) = (4.60 + 45) min = 285 min

115 min (h,min) = 115:60 h = 1 h zvyšok 55 min

1 h 5 min 42 s (s) = (1.60.60 + 5.60 + 42) s = (3600 + 300 + 42) s = 3942 s

4155 s (h,min,s) = 4155:60 min = 69 min zvyšok 15 s = 69:60 h 15 s = 1 h 9 min 15 s

2 d 3h (h) = (2.24 + 3) h = 51 h

132 h (d,h) = 132:24 d = 5 d zvyšok 12 h

3r 176 d (d) = (3.365 + 176) d = 1271 d

2805 d (r,d) = 2805:365 r = 7 r zvyšok 250 d

2 r 100 d 20 h (h) = (2.360.24 + 100.24 + 20) h = (17280 + 2400 + 20) h = 19700 h

 

 

 

 

Ako zapisujeme čas

 

Čas označujeme písmenom t, zapisujeme preto t = 2 h. Zápis času t = 2 h 55 min skracujeme niekedy na zápis t = 2:55 h. Podobne namiesto 2h 31 min 24 s píšeme 2:31:24 h. Tak sa napríklad zapisujú výsledky pretekov. V cestovných poriadkoch autobusov a vlakov sa na oddelenie hodín a minút používa dvojbodka, bodka, alebo medzera. V cestovnom poriadku autobusu na obrázku sú hodiny a minúty oddelené medzerou, napr. 5 30 znamená 5 h 30 min.. Prezrite si aj iné cestovné poriadky a naučte sa v nich určovať čas odchodu a príchodu vlaku alebo autobusu.

 

Zdroj: http://portal.liptovskyjan.sk/odchody-autobusov.phtml?id5=5234

 

 

 

 

Ako meriame čas

 

 

Stopky

 

Pri pretekoch musíme čo najpresnejšie zmerať čas od štartu do okamihu, keď pretekár prebehne cieľom. Tento čas meriame stopkami. Stopky sú hodinky, ktoré stlačením tlačítka spustíte a ďalším stlačením zase zastavíte. Moderné hodinky a mobilné telefóny majú tiež stopky.

 

Vyskúšajte si ako presne viete merať stopkami. Stlačte tlačítko, ktoré hodinky spustí a zastavuje, čo najrýchlejšie dvakrát za sebou. Aká doba uplynula medzi stlačeniami? To je najmenšia chyba merania, akú môžete dosiahnuť.

 

Zdroj: http://www.sportove-potreby.sk/stopky-nerez-olympia-1-lap.aspx

 

Zdroj: http://pefotichy.blogspot.com/

 

Zdroj: http://sport.pravda.sk/moravcova-o-stotinu-splnila-limit-na-oh-v-pekingu-f7m-/sk_rsport.asp?c=A080520_094408_sk_rsport_p14

 

 

 

Na olympiádach a iných pretekoch sa stopky spúšťajú a zastavujú automaticky. Presnosť merania je tam preto oveľa väčšia, zvyčajne stotiny sekundy. V nasledujúcom zázname si všimnite, aký je rozdiel medzi dvoma časmi Martiny Moravcovej?

 

2009 Texas Senior Circuit, 22. - 24.5.2009, College Station/USA - dva rekordné zápisy Martiny Moravcovej v disciplíne 50 m znak. Z rozplavieb postúpila Martina najrýchlejším časom 29,63 sek. (- 0,36 sek pred slovenským rekordom z roku 1995), vo finále zvíťazila a zlepšila vlastný rekord o ďalších 49 stotín na hodnotu 29,14 sek.

 

 

Na internete zistite, aký je svetový a slovenský rekord v behu, v plávaní, v lyžovaní.

 

 

 

 

Kyvadlové hodiny

 

 

Princíp kyvadla objavil okolo roku 1600 Galileo Galilei pri pozorovaní kolísajúceho sa lustra. Počítal svoj pulz počas jedného kyvu, teda koľko krát udrelo jeho srdce počas jedného kyvu. Zistil, že každý kmit trvá rovnaký čas. Urobte to ako on. Vezmite si závažie na niti a merajte dobu jedného kyvu svojim tepom. Zmeňte dĺžku nite a merajte znovu. Čo ste zistili?

 

Zdroj: http://www.crystalinks.com/galileo.html

 

Zdroj: http://www.zlato-stribro-hodinky.cz/info/neco-z-historie/

 

Zdroj: http://www.fransvanschooten.nl/fvs_huygens_poster.htm

 

 

 

V roku 1657 holandský fyzik Christiaan Huygens (čítaj hajchens) využil kyvadlo na zostrojenie hodín a dostal patent na kyvadlové hodiny. Ako pracujú? Závažie na lanku poháňa ozubené koleso. Koleso sa však nemôže otočiť, aby postúpilo o jeden zub. Musí vždy počkať, kým kyvadlo prejde z jednej strany na druhú.

 

 

 

 

Naťahovacie hodinky a moderné hodinky

 

V náramkových hodinkách sa nemôže kývať žiadne kyvadlo.

 

Vo vnútri naťahovacích náramkových hodiniek je koliesko s perom, ktoré sa stále otáča tam a späť. Nie je ani chvíľu v pokoji a preto ho nazývame nepokoj. Nepokoj odmeriava čas počtom svojich kmitov. Všetky ostatné kolieska sú v hodinkách len na to, aby pohyb nepokoja prevádzali na pohyb ručičiek.

 

Zdroj: http://www.stockphotos.sk/image.php?img_id=17796021&img_type=1

 

Zdroj: http://www.altro.cz/altro/tisk_grandseiko50.html

 

Zdroj: http://www.altro.cz/altro/sei_grandseiko_kremen.html

 

 

 

Väčšina moderných náramkových hodiniek už nemá nepokoj. Je v nich tenký kryštál kremeňa, ktorý pravidelne kmitá – rýchlo sa sťahuje a rozťahuje, a tak odmeriava čas. Hodinky sú poháňané baterkou.



Zopakujte si:
1. Ktoré pravidelné deje ľudia v minulosti využívali na meranie času?
2. Aké jednotky času poznáte a ktorá z nich je základná?
3. Kde sa na meranie času využívajú stopky a prečo?
4. Čím sa líšia kyvadlové a náramkové hodinky?



Použitá literatúra:
Fyzika 6 pre základné školy a viacročné gymnázia - Martin Macháček
Fyzika pre 7. ročník základnej školy a 2. ročník gymnázia s osemročným štúdiom - doc. RNDr. Viera Lapitková, CSc., doc. RNDr. Václav Koubek, CSc., Mgr. Milada Maťašovská, Mgr. Ľubica Morková

Vyparovanie

Objem kvapaliny v otvorenej nádobe sa s časom zmenšuje. Príčinou toho je premena kvapaliny na paru. Tento dej sa nazýva vyparovanie. Vyparovanie z voľného povrchu kvapaliny prebieha pri každej teplote.
 

 

Na rýchlosť vyparovania kvapaliny má vplyv: teplota kvapaliny, veľkosť povrchu kvapaliny, odstraňovanie pár nad povrchom kvapaliny, napr. vetrom. Rôzne druhy kvapaliny sa vyparujú rôzne rýchlo.
 

 

Keď chceme kvapalinu s danou hmotnosťou premeniť na paru s rovnakou teplotou, musí kvapalina prijať skupenské teplo vyparovania Lv. Veličina lv = Lv/m, kde m je hmotnosť vyparenej kvapaliny, nazýva sa merné skupenské teplo vyparovania. Jednotkou tejto veličiny je joule na kilogram (J.kg-1).
 
Keď kvapalinu zohrievame, pozorujeme, že pri dosiahnutí istej teploty pri danom okolitom tlaku sa vnútri kvapaliny tvoria bubliny pary, ktoré zväčšujú svoj objem a vystupujú na voľný povrch kvapaliny.
 
Pri vare sa kvapalina vyparuje nielen na voľnom povrchu, ale aj vnútri.
 

 

Teplota tv, pri ktorej za daného vonkajšieho tlaku nastáva var kvapaliny, sa nazýva teplota varu. Teplota varu závisí od vonkajšieho tlaku. So zvyšovaním tlaku sa zvyšuje teplota varu.
 
Zdroj: Fyzika pre 7. ročník ZŠ, Doc. RNDr.  Viera Lapitková, CSc. a kol.
 
 

 

Tlak pár v bubline je pri vare rovnaký ako atmosférický tlak. Pri vyššom tlaku je teplota varu vyššia.
 
Voda na Elbruse vrie pri teplote okolo 82oC, čo na uvarenie niektorých potravín nestačí.
 
Zdroj: Fyzika pre 7. ročník ZŠ, Doc. RNDr. Viera Lapitková, CSc. a kol.
 
 
Na obrázku vidíme tlakový hrniec, ktorý používame na dôkladné a rýchle uvarenie potravín, z ktorého nemôže unikať horúci vzduch ani para. Pokrievka musí veľmi tesne priliehať na hrniec. Tlak nad hladinou vody sa zvýši a teplota varu vody dosiahne hodnotu nad 100oC. Vyššia teplota varu vody umožní lepšie a rýchlejšie uvarenie potravín.
 

 

Merné skupenské teplo varu sa rovná mernému skupenskému teplu vyparovania pri teplote varu kvapaliny.
 

 

Molekuly kvapaliny konajú tepelný pohyb. Keď niektoré molekuly majú na voľnom povrchu kvapaliny takú energiu, že sú schopné prekonať sily, ktoré ich pútajú k ostatným molekulám, potom tieto molekuly uniknú do priestoru nad kvapalinou a utvoria paru. Para je plynné skupenstvo látky. Ak je voľný povrch kvapaliny v styku so vzduchom, vzniknutá para difunduje do okolitého vzduchu. Pri vyparovaní kvapaliny v otvorenej nádobe je počet molekúl, ktoré sa v dôsledku neusporiadaného pohybu vracajú znovu do kvapaliny vždy menší, ako počet molekúl, ktoré v rovnakom čase z kvapaliny unikajú.
 

 

Teplota vzniknutej pary sa rovná teplote kvapaliny, lebo molekuly pri opustení kvapaliny vplyvom príťažlivých síl strácajú svoju prebytočnú kinetickú energiu. Majú však väčšiu potenciálnu energiu. Preto vnútorná energia pary s danou hmotnosťou je väčšia ako vnútorná energia kvapaliny s rovnakou hmotnosťou a teplotou.
 
 

 

Opačný dej k vyparovaniu je kvapalnenie (kondenzácia). Pri tomto deji látka odovzdáva svojmu okoliu skupenské kondenzačné teplo. Merné skupenské kondenzačné teplo sa rovná mernému skupenskému teplu vyparovania rovnakej látky pri rovnakej teplote.
 

 

Kvapalnenie môže nastať na povrchu kvapaliny, pevnej látky alebo vo voľnom priestore. Pri tomto deji sa spája niekoľko molekúl pary do drobných kvapôčok, ktoré sa postupne zväčšujú. Utváranie týchto kvapôčok uľahčujú drobné zrnká prachu alebo elektricky nabité častice.
 
Zdroj: Fyzika pre 7. ročník ZŠ, Doc. RNDr. Viera Lapitková, CSc. a kol.
 
 
Ako si vysvetlíme vznik kvapiek rosy na rastlinách a predmetoch, keď sa vonku ochladí? Kvapky rosy na rastlinách vznikajú vtedy, ak je väčší teplotný rozdiel medzi dňom a nocou.

 

 
Teplota, pri ktorej sa začnú tvoriť z vodnej pary kvapky vody, sa nazýva rosný bod. Rosný bod závisí od množstva vodných pár v ovzduší a od teploty vzduchu. Za slnečného dňa býva vo vzduchu vysoký obsah vodnej pary. Čiastočky vodnej pary sa voľne pohybujú vo vzduchu a občas dochádza k ich zrážkam. Čím je teplota vzduchu vyššia, tým sa čiastočky pohybujú rýchlejšie, narážajú do seba a opäť sa od seba odrazia. Ak začne klesať teplota, napr. v okolí studeného skla banky, čiastočky vodnej pary sa začnú pohybovať pomalšie. Pri určitej teplote – rosnom bode - sa už pohybujú tak pomaly, že pri zrážke sa od seba neodrazia, ale sa spoja a vytvoria kvapku vody.
 
Keď sa večer alebo nad ránom prudko ochladí, na ochladených častiach rastlín časť vodných pár vytvorí kvapky vody. Tak vznikne rosa alebo v prízemných vrstvách vzduchu hmla.

Topenie

 

Niektoré látky sa vyskytujú v rôznych skupenstvách: plynnom, kvapalnom a pevnom. Za určitých podmienok môže dôjsť v látke k premene skupenstva.

 

Topenie a tiež tuhnutie sú procesy, pri ktorých sa mení skupenstvo látky.

 

Vyberme si z mrazničky kúsok ľadu, pri izbovej teplote sa začne onedlho meniť na vodu. Ak by sme merali teplotu tejto vody, zistili by sme, že jej teplota je 0°C. Stúpať začala až vtedy, keď sa celý ľad roztopil.

 

Dej, pri ktorom sa ľad menil na vodu sa nazýva topenie.

Teplota, pri ktorej sa ľad menil na vodu, sa nazýva teplota topenia.

 

 

Všeobecne môžeme povedať, že topenie je jav, pri ktorom sa mení pevná látka na kvapalnú. Prebieha pri teplote topenia, ktorá je pre každú látku iná, čiže závisí od druhu látky a tiež od tlaku, pri ktorom k topeniu látky dochádza.

 

V tabuľkách sa udáva teplota topenia pri normálnom tlaku.

 

Napríklad teplota topenia cínu je 232°C, železa až 1540°C. Z tohto dôvodu sa napríklad železo taví vo vysokých peciach, kde sú podmienky na dosiahnutie požadovanej teploty.

 

Zdroj: www.airproducts.sk

vysoká pec


 

Zaujímavý je tiež fakt, že priebeh topenia kryštalickej látky sa líši od priebehu topenia amorfnej látky. Kryštalické látky sa topia pri konštantnej teplote, ktorá prislúcha konkrétnemu druhu látky. Amorfné látky prechádzajú do kvapalného skupenstva postupne, v určitom intervale teplôt. Nemajú teda presný bod topenia, ale zvyšovaním ich teploty postupne mäknú, pričom ich teplota stúpa. Z tohto dôvodu nie je možné pri amorfných látkach určiť presnú hranicu medzi topením a tuhnutím.

 

Teplota topenia niektorých látok môže byť aj záporná. Napríklad ak, by sme mali kyslík v pevnom stave, začal by sa meniť na kvapalinu pri teplote mínus 219°C.

Ak začneme vodu postupne ochladzovať a pritom budeme sledovať jej teplotu, zistíme, že keď dosiahne 0°C, začne sa meniť na ľad. Teplota sa nezmení dovtedy, kým nezmrzne všetka voda. Tento jav, pri ktorom sa menila voda na ľad sa nazýva tuhnutie.

 

Z toho vyplýva, že tuhnutie je jav, pri ktorom sa kvapalná látka mení na pevnú.

 

Keď kvapalina dosiahne teplotu tuhnutia, rýchlosť pohybu jej molekúl sa zmenší a tým sa bude vzájomné silové pôsobenie častíc viac prejavovať.

 

Tuhnutie prebieha pri teplote tuhnutia, ktorá je pre jeden druh kryštalickej látky totožná s teplotou topenia (napríklad teplota topenia ľadu je 0°C a súčasne teplota tuhnutia vody je tiež 0°C). Táto teplota tiež závisí od druhu látky a tlaku, pri ktorom k tuhnutiu látky dochádza.

 

Napríklad teplota tuhnutia hliníka je 658°C, zlata 1063°C, medi 1083°C, striebra 960°C, bronzu 900°C, cínu 232°C...

 

Vieme, že vlákna v žiarovkách sa pri svietení zohrievajú. Preto musia byť vyrobené z materiálu, ktorý sa topí pri vysokých teplotách. Väčšinou sa na tieto účely používa volfrám, ktorého teplota tavenia je až 3380°C.

Väčšina látok pri tuhnutí svoj objem zmenšuje. Voda však pri premene na ľad svoj objem zväčšuje. Veľmi ľahko sa to dá overiť jednoduchým pokusom, ktorý je najvhodnejšie robiť v zime, keď je vonku mráz. Sklenú fľašu naplníte doplna vodou a dajte ju na balkón. Keď voda vo fľaši zamrzne, fľaša praskne, pretože objem ľadu bude väčší ako objem vody.

 

V prírode vplyvom tohto javu dochádza k prirodzenému drobeniu veľkých skál. Dažďová voda zateká do trhlín a puklín v týchto skalách. Keď sa teplota vonku zníži pod bod mrazu, voda v skalách zamrzne a jej objem sa zväčší. Tým dôjde k jej narušeniu a skala sa drobí na menšie.

 

Ak chceme, aby sa začala pevná látka topiť, musíme jej teplotu zvýšiť – dodať jej teplo. Naopak, aby začala kvapalná látka tuhnúť, musíme jej teplotu znížiť- teplo jej odobrať.

 

Z toho vyplýva, že pri topení teleso prijme teplo z okolia; pri tuhnutí teleso odovzdá teplo do okolia.

 

Pracuje sa...
aktualizované: 31.10.2019 07:16:32